lördag 9 februari 2013

Samlar och knycker

I veckan var jag tillsammans med hundra andra IT-tjejer på en föreläsning med en mycket rolig tjej som heter Karin Adelsköld. Hon pratade om modet att våga prova nytt och berättade om hur hon som 35-årig småbarnsmamma hamnade på stå-upp-scenen.

Hon berättade att hon "samlade" på bra kvinnor. I stället för att bli avundsjuk på andra begåvade tjejer runt omkring så tänkte hon att det där är en smart och duktig tjej. Henne samlar jag på. För jag kan plocka fram henne ur minnet och lära mig något av henne senare.
Bra tanke!

Jag läser nu en bok som heter Barndomens Böcker. 30 barnboksförfattare skriver om böcker som berört dem. I denna skriver Barbro Lindgren:
"Själv knycker jag oavbrutet, stort som smått; jag tar vad jag kommer över. De senaste åren har jag fallit så lågt att jag glatt kastar mig över HC:s formidabla sagor och skriver om dem på mitt ohyggligt naiva sätt."

Vilka bra sätt för att växa och utvecklas. Knycka lite här och samla lite där. Ett knep för att lära nytt och förädla det vi redan har.

Det här verkar vara en bra bok att sno idéer ur. Ska bara läsa den först.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar