tisdag 18 december 2012

Uddlöst om att stärka läslust

Vi ska stärka Sundsvall som kunskapskommun, är rubriken till en debattartikel skriven av Annelie Luthman (FP) och Reinhold Hellgren (FP), ordförande i barn- och utbildningsnämnden respektive kultur- och fritidsnämnden i Sundsvall.

Jag ser med spänning fram emot vad de ska genomföra för stöttande aktiviteter. Sagan och fantasin är nyckeln till framgång skriver de i gårdagens Sundsvalls tidning. Låter som en god tanke. Men i artikeln en uddlös sådan.

Jag tvivlar på att det räcker med att referera till hjärnforskning och säga att "familjen spelar en viktig roll för barnens språkliga utveckling".

Vart är lektionerna med lärarstödd läsning? Där tror jag det finns möjlighet att spänna musklerna rejält. Om nu ALLA ska få tillgång till stimulans av läslusten.

Jag hoppas det här är starten på något stort. Jag ser med glädje fram mot aktiviteter som är starkare än denna debattartikel!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar